การวจยครงนมวตถประสงค ประการแรก เพอพฒนารปแบบการเรยนการสอนวชาเคม ตามแนวคดการเรยนรโดยใชบรบท และปญหาเปนฐานสำหรบนกศกษาหลกสตรปรญญาบณฑต และประการทสอง ศกษาผลการใชรปแบบการเรยนการสอน วธดำเนน การวจยประกอบดวย 1) พฒนารปแบบการเรยนการสอน 2) สรางและหาคณภาพเครองมอเกบรวบรวมขอมล และ 3) ทดลองใชรป แบบการเรยนการสอน กลมตวอยางเปนนกศกษามหาวทยาลยเทคโนโลยราชมงคลอสาน วทยาเขตสกลนคร แบงออกเปนนกศกษา กลมทดลอง 25 คน และกลมควบคม 36 คน เครองมอทใชในการเกบรวบรวมขอมล ไดแก แบบวดทกษะกระบวนการทางวทยาศาสตร แบบวดความสามารถในการคดแกปญหา แบบวดผลสมฤทธทางการเรยน และแบบวดเจตคตเชงวทยาศาสตร สถตทใชในการวจย ไดแก คาเฉลย คาเบยงเบนมาตรฐาน t-test (Dependent samples) และ F-test (One-way ANCOVA) ผลการวจยพบวา 1. รปแบบการเรยนการสอนทพฒนาขน มองคประกอบดงน 1) ทมาและความสำคญ 2) ทฤษฎและแนวคดพนฐาน 3) หลกการ 4) จดมงหมาย 5) ขนตอนกระบวนการเรยนการสอน และ6) การวดและประเมนผลการเรยนการสอน 2. นกศกษากลมทดลองหลงเรยนมทกษะกระบวนการทางวทยาศาสตร ความสามารถในการคดแกปญหา ผลสมฤทธทางการ เรยน และเจตคตเชงวทยาศาสตรส งกวา กอ นเรยนอยา งมนยสำคญทางสถตทระดบ.01 และมทกษะกระบวนการทางวทยาศาสตร ความ สามารถในการคดแกป ญ หา ผลสม ฤทธทางการเรย น และเจตคตเ ชงวทยาศาสตรส ง กวา นก ศกษากลม ควบคม อยา งมน ยสา คญทางสถต ทระดบ .01 The purposes of this research were 1) to develop an instruction model for undergraduate chemistry coursework, based on context and a problem-based learning approach, and 2) to investigate the effects of using the learning management model. The research procedure consisted of 3 steps: the first, development of the learning management model; the second, the construction and quality of the research tools; and the third, experiment of the developed learning management model. The subjects were students at Rajamangala University of Technology, Isan Sakon Nakhon campus, and were divided into two groups: the experiment group with 25 students and the control group with 36 students. The data was analyzed using means, standard deviation, dependent samples, t-test, and F-test (One - way ANCOVA). The results of this research were as follows : 1. The developed instruction model consisted of 1) source and importance, 2) theory and basic concepts, 3) principle, 4) objective, 5) instruction procedure, and 6) measurement and evaluation. 2. The experimental group showed gains in science process skills, problem solving abilities, learning achievement, and scientific attitudes from before learning via the developed model by a .01 level of significance. Also, they indicated higher mean scores of science process skills, problem solving abilities, learning achievement, and scientific attitudes than the control group students who learned using the conventional teaching method by a .01 level of significance.