บทคดยอ การศกษาวจยครงนมวตถประสงคเพอศกษาความกาวหนาความรทางการพยาบาลของนกศกษาหลกสตร พยาบาลศาสตรบณฑต วทยาลยพยาบาลบรมราชชนน ราชบร และศกษาความสมพนธระหวางความกาวหนา ความรทางการพยาบาลกบผลการเรยนตลอดหลกสตร คะแนนสอบวดความรรวบยอดทางการพยาบาลของเครอขาย ภาคกลาง 2 คะแนนสอบวดความรรวบยอดทางการพยาบาลของคณะพยาบาลศาสตร ศรราช มหาวทยาลย มหดล และผลการสอบขนทะเบยนประกอบวชาชพการพยาบาล เครองมอทใชเปนขอสอบวดความรรวบยอด ทางการพยาบาลทสรางตามแนวทางการสรางขอสอบของสภาการพยาบาล โดยผเชยวชาญแตละวชา มความ ตรงตามจดประสงค และระดบของการวด ตามแนวทางการสอบวดความรรวบยอดทางการพยาบาล หลกสตร พยาบาลศาสตรบณฑต ผานการวพากษขอสอบมคาดชนความสอดคลองตงแต 0.67 ถง 1.00 กลมตวอยางเปนนกศกษาพยาบาล หลกสตรพยาบาลศาสตรบณฑต จำนวน 49 คน ทำการทดสอบ จำนวน 4 ครง โดยเรมทำการทดสอบตงแตหลงสนสดการเรยนในชนปท 1 ปท 2 ปท 3 และชนปท 4 คำนวณ หาความกาวหนาจากสตร คะแนนสอบครงหลงลบดวยคะแนนสอบครงกอนหารดวยคะแนนเตมลบคะแนนสอบ ครงหลง ทงหมดคณดวยรอย หาความสมพนธดวยการทดสอบทางสถตสมประสทธสหสมพนธของเพยรสน (Pearson’s Productmoment correlation) และไคสแควร (Chi-Square) ผลการวจยพบวา 1. นกศกษาพยาบาลมความกาวหนาความรทางการพยาบาลอยในระดบปานกลางมากทสดรอยละ 75.5 และมความกาวหนาความรทางการพยาบาลทง 8 วชาโดยรวมเทากบ 10.97 หมายถงมคะแนนการสอบครงหลง เพมขนหรอมากกวาคะแนนการสอบครงกอน รอยละ 10.97 2. นกศกษาพยาบาลมความกาวหนาความรทางการพยาบาลสงทสดคอ วชาการพยาบาลมารดาและ ทารก มความกาวหนาเทากบ 20.61 รองลงมาคอวชาสขภาพจตและการพยาบาลจตเวช และกฎหมายและ จรรยาบรรณวชาชพการพยาบาล เทากบ 13.74 และ 11.74 ตามลำดบ 3. ความกาวหนาความรทางการพยาบาลวชาการพยาบาลอนามยชมชนและการรกษาเบองตน การพยาบาล มารดาและทารก สขภาพจตและการพยาบาลจตเวช และความกาวหนาความรทางการพยาบาลโดยภาพรวมทง 8 วชา มความสมพนธกบผลการเรยนของนกศกษาอยางมนยสำคญทางสถตทระดบ 0.01 4. ความกาวหนาความรทางการพยาบาลวชาการพยาบาลผใหญมความสมพนธกบผลการสอบความร รวบยอดทางการพยาบาลของเครอขายภาคกลาง 2 อยางมนยสำคญทางสถตทระดบ 0.05 และความกาวหนาความรทางการพยาบาลวชาการพยาบาลมารดาและทารก วชาการพยาบาลเดกและวยรนมความสมพนธกบ ผลการสอบความรรวบยอดทางการพยาบาลของเครอขายภาคกลาง2 อยางมนยสำคญทางสถตทระดบ 0.01 5. ความกาวหนาความรทางการพยาบาลวชาการผดงครรภ วชาสขภาพจตและการพยาบาลจตเวช มความสมพนธกบผลการสอบความรรวบยอดทางการพยาบาลคณะพยาบาลศาสตรมหาวทยาลยมหดล อยางม นยสำคญทางสถตทระดบ 0.05 6. ความกาวหนาความรทางการพยาบาลโดยรวมมความสมพนธกบผลการสอบขนทะเบยนประกอบ วชาชพการพยาบาล อยางมนยสำคญทางสถตทระดบ 0.01 คำสำคญ: นกศกษาพยาบาล ความกาวหนาความรทางการพยาบาล Abstract The purpose of this study is to examine the relationship between students’ knowledge of nursing and the Boromarajonnani central network-2 comprehensive examination’s scores, the Siriraj-Mahidol university (affiliate institution) comprehensive examination’s scores, and the National test scores. Boromarajonnani Comprehensive examination test was established on the basis of the National test of the Thailand Nursing and Midwifery council’s guideline. Questions in each subject were created by nursing experts and were tested for the concurrent index at 0.67 to 1.00. The samples were 49 nursing students of Boromarajonnani College of Nursing, Ratchburi. The samples’ scores at the end of the 1st, the 2nd, the 3rd, and the 4th years were gathered and analyzed to examine their knowledge progress. The relationships between the students’ nursing knowledge and the central network-2 comprehensive examination’s scores, the affiliate comprehensive examination’s scores, and the National test scores were analyzed by using Pearson’s Productmoment correlation and Chi-Square. The results of study 1. About 75% of the samples had the knowledge in the mean level and their nursing knowledge progress of all 8 subjects was at 10.97 indicating. This indicated that there was a 10.97% increase in the scores from the later tests more than those from the first examination. 2. The samples demonstrated the most progress in the subject of Maternal and Newborn Nursing at 20.61 followed by the Mental Health Nursing and the Law & Ethic in professional nurse subjects at 13.74 and 11.74 consecutively. 3. There was the statistical relationship between the students’ study results and the student’s knowledge progress of all subjects (p<0.01). 4. There was the statistical relationship between the students’s knowledge progress of the subject of Adult Nursing and the scores from Boromarajonnani central-network test (p<0.05). 5. There was the statistical relationship between the students’ knowledge progress of the subject of Maternal-Newborn Nursing and also the subject of Pediatric and Adolescent Nursing and the scores from Boromarajonnani central-network test (p<0.01). 6. There was the statistical relationship between the students’ knowledge progress of the subject of Midwifery and also the subject of Mental Health Nursing and the scores from Siriraj affiliation institution comprehensive test (p<0.05). 7. There was the statistical association between the students’ knowledge progress of the all subject and the test results of the National test to register for the first class nursing and midwifery license (p<0.01). Key words: Nursing Students, Progress Test