การวจยครงนมวตถประสงคเพอศกษาสภาพการดำเนนงานวชาการ และปญหาการดำเนนงานวชาการของโรงเรยนจฬาภรณราชวทยาลย ตรง กรอบการวจยใชขอบขายและภารกจการดำเนนงานวชาการของโรงเรยน โดยใชระเบยบวธการวจยเชงคณภาพในรปแบบกรณศกษา เครองมอทใชในการวจยคอ แบบสมภาษณกงโครงสราง แบบการวเคราะหเอกสาร และแบบการสงเกต ประชากรคอ ผบรหารงานวชาการ จำนวน 30 คน และกลมตวอยางคอ ครผสอน จำนวน 18 คน ผลการวจยพบวาโรงเรยนกำหนดขอบขายและภารกจการดำเนนงานวชาการ โดยแบงเปน 3 กลมงาน ไดแก 1)กลมงานวชาการ ประกอบดวย งานพฒนาหลกสตร งานพฒนาระบบเรยนร งานทะเบยนวดผล งานวดผล ประเมนผลและเทยบโอน งานรบนกเรยน งานพฒนาแหลงเรยนร งานวจยเพอพฒนาคณภาพการศกษา งานพฒนาสงเสรมความร ทางวชาการแกชมชน งานหองสมด งานศนยคอมพวเตอร งานแนะแนวการศกษา งานหองเรยนพเศษวทยาศาสตร งานกจกรรมพฒนาผเรยนหองเรยนพเศษวทยาศาสตร งานสงเสรมโครงงาน งานกจกรรมพฒนาผเรยน งานกจกรรมนกศกษาวชาทหาร งานนเทศการศกษา และงานสารสนเทศวชาการ 2)กลมงานประกนคณภาพการศกษา ประกอบดวย งานประกนคณภาพการศกษา 3)กลมงานวเทศสมพนธ ประกอบดวย งานวเทศสมพนธ ปญหาทประสบไดแก 1)ครผสอนยงขาดความรความเขาใจในการแปลงหลกสตรไปสการสอน 2)จำนวนคาบการสอนไมสอดคลองกบปรมาณเนอหาสาระตามมาตรฐานการเรยนรทกำหนด 3)ครผสอนเกษยณอายราชการกอนกำหนดและการคดเลอกครใหมทมคณสมบตทเหมาะสมไมได 4)ระบบเชอมตออนเทอรเนตขดของบอยๆ สงผลกระทบตอการจดกจกรรมการเรยนการสอนทตองใชสออนเทอรเนต The objective of the study was to find out the state and problems of the operation of academic tasks in the regional science school at Princess Chulabhorn’s College in Trang. The research aspects in the case study made use of the operation of academic tasks of Princess Chulabhorn’s College in Trang. The research instruments included semi-structured interview forms, document review forms and observation forms. The population and the sample of this study were 30 academic administrators and 18 teachers, respectively. The results showed that the school divided the operation of academic tasks into 3 sections: 1) an academic section consisting of curriculum development, learning system development, measurement registration, evaluation assessment and transfer, student admission, learning resources development, research and development, academic development for the community, academic resources, a computer center, counseling service, science enrichment classroom, learner activities for science enrichment classroom, learner activities, project support, army reserve force students activity, educational supervision and academic Information; 2) educational quality assurance division consisting of educational quality assurance; and 3) an international affairs division consisting of international affairs. The problems were as follows: 1) Teachers had a lack of understanding how to transfer curriculum into instruction. 2) The amount of instruction periods were inconsistent with the content as determined by standards of learning. 3) Teachers entered into early retirement and there were no qualified teachers to be recruited. 4) Internet connection failure affected teaching and learning activities which relied on the Internet.