Skip to search formSkip to main contentSkip to account menu

Child Behavior Rating Scale

National Institutes of Health

Papers overview

Semantic Scholar uses AI to extract papers important to this topic.
2018
2018
استهدف البحث اختبار مدى فاعلیة بعض التدریبات القائمة على فنیات البرمجة اللغویة العصبیة فی تنمیة الکفاءة اللغویة لدى عینة من الأطفال ذوی صعوبات القراءة. والتعرف على مدى استمراریة فعالیة التدریبات فی تحسین الکفاءة اللغویة لدى عینة من الأطفال ذوی صعوبات القراءة بعد شهرین من انتهاء التدریبات.  ومن أجل ذلک الهدف تضمنت البحث عینة عددها (40) تلمیذا من التلامیذ ذوی صعوبات التعلم فی لاقراءة من مدرستی (أشمون للتعلیم الأساسی – السلام الابتدائیة)”تجریبیة - ضابطة" على الترتیب التابعتین لإدارة المنوفیة التعلیمیة ، ممن تتراوح أعمارهم ما بین (6–8) سنة بمتوسط عمری مقداره 7.3 سنة بانحراف معیاری ±1.232 . واستعان البحث بالعدید من المقاییس منها قائمة ملاحظة سلوک واختبار المسح النیورولوجی السریع  ومقیاس الکفاءة اللغویة إعداد /الباحث ، وصمم الباحث برنامج قائم على بعض فنیات البرمجة اللغویة العصبیة. وأسفرت أهم نتائج البحث: 1- توجد فروق ذات دلالة إحصائیة بین متوسطی درجات المجموعة التجریبیة والمجموعة الضابطة فی القیاس البعدی على مقیاس الکفاءة اللغویة لصالح المجموعة التجریبیة. 2- توجد فروق ذات دلالة إحصائیة بین متوسطی درجات المجموعة التجریبیة فی القیاسین القبلی والبعدی على مقیاس الکفاءة اللغویة لصالح القیاس البعدی. 3- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائیة بین متوسطی درجات المجموعة التجریبیة فی القیاسین البعدی والتتبعی على مقیاس الکفاءة اللغویة. Abstract The aim of the research was to test the effectiveness of some exercises based on NLP techniques in developing language proficiency in a sample of children with reading disabilities. The effectiveness of the exercises in improving the language proficiency of a sample of children with reading difficulties was identified two months after the end of the exercises.  In order to achieve this goal, 40 students from the Ashmoun Primary School - Al Salam Elementary School (experimental) were enrolled in the Menoufia Educational Administration. After excluding the students who did not complete the questionnaire, the number of participants reached (40) Between the ages of 6-8 years with a mean age of 7.3 years with a standard deviation of ± 1.232 The study used a number of measures, including the Child Behavior Rating Scale (C.B.R.S.), the Quick Neurological Screening Test (Q.N.S.T), and the Language Proficiency Test (PI). The researcher designed a program based on some NLP techniques. The most important results of the research resulted: 1- There are statistically significant differences between the mean of the experimental group and the control group in the telemetry on the measure of linguistic proficiency in favor of the experimental group. 2 - There are statistically significant differences between the average scores of the experimental group in the tribal and remote measurements on the measure of linguistic proficiency in favor of telemetry. 3 - There are no statistically significant differences between the average scores of the experimental group in the post - measurement and follow - up on the measure of language proficiency.