งานวจยชนนมวตถประสงคเพอศกษาภมหลง ภาพลกษณและการนยามความหมายของนกศกษานอกระบบขนพนฐาน ในพนทศนยการศกษานอกระบบและการศกษาตามอธยาศย ตำบลสะทอน อำเภอนาทว จงหวดสงขลา โดยใชวธการวจยเชงคณภาพ เกบรวบรวมขอมลจากเอกสาร และการสมภาษณเชงลกจากผทเกยวของกบการศกษานอกระบบและการศกษาตามอธยาศยจำนวน 15 คน ประกอบดวยผใหขอมลหลก จำนวน 10 คน และผใหขอมลรองจำนวน 5 คน จากนนนำขอมลทไดมาวเคราะห ตความทสอดคลองกบวตถประสงค นำเสนอผลการวจยโดยใชวธการพรรณนาวเคราะห ผลการศกษาพบวา สงคมไดมองนกศกษานอกระบบขนพนฐาน วาเปนคนทดอยความสามารถทางการศกษา เปนกลมคนทมปญหาและเปนทรวมตวของคนทพลาดโอกาส ไมมความสามารถพอทจะเขาเรยนในระบบโรงเรยนได โดยสงคมไดแบงแยกพวกเขาออกจากนกเรยนในระบบ มองวาพวกเขานนมคณคานอยกวานกเรยนในระบบโรงเรยน ในขณะทนกศกษานอกระบบขนพนฐาน ไดพยายามนยามความหมายของตนเองขนมาใหม เพอใหสงคมไดรบร วาแทจรงกลมพวกเขาเปนผทมความร ความสามารถทางดานวชาการและวชาชพทมศกยภาพเทยบเทากบนกเรยนในระบบโรงเรยน เปนผทสามารถนำความรไปพฒนาตอยอดในระดบสง และปรบใชไดอยางมประสทธภาพ จนประสบผลสำเรจในการดำเนนชวต Background, Images and Definitions of Informal Basic Education Students: A Case Study of Na Thawi District Voluntary Education Center, Tambon Sa-Thon, Na Thawi District, Songkhla Province The purpose of this research is to study background, image and definitions of basic informal students from informal and voluntary Education Center, Tambon Sathon, Na Thawi District, Songkhla Province. The data for this qualitative study were collected from related documents and in-depth interviews of 15 informants involved in informal and voluntary education, which were consisted of students, teachers and administrators. After data analysis, the data were interpreted in corresponding with the research objective. The results were presented subsequently using descriptive analysis. The study found that these students were viewed as learning disabled, problem people, a group of people losing opportunities, and incapable to study in the formal educational system. They were separated from students in the formal system and regarded as lower class. Nevertheless, informal education students attempt to redefine themselves as knowledgeable, smart equivalent to normal student both academically and vocationally, and finally success in life. Besides, they could gain respect and acknowledgement from others.