Pulmonary metastases—Principles principles and strategies of surgical treatment

Abstract

Surgical therapy of pulmonary metastases has become an established concept in tumor treatment as therapeutic alternatives are often missing and risks are acceptably low. Reviewing literature and analysing own experience the challenge for an oncological surgeon pursuing a multimodal concept in the treatment of pulmonary metastases is demonstrated. Between August 1989 and December 1993 155 patients had been operated on pulmonary metastases from extrapulmonary malignomas, with 125 of them having a carcinoma as primary malignanyy. Among them most had colorectal cancer (n=37), cancer of the kidney (n=32), the testicles (n=17) and the breast (n=14). In the 209 operations performed the mortality is zero. In case of multiple and/or centrally sited metastases unilateral thoracotomy one by the other seems an appropriate operative management. Prognosis after surgical resection of lung metastases is in general better for carcinoma than for sarcoma patients. Within the group of carcinomas patients with testicular carcinoma show a good prognosis (all our 17 patients are still alive). Important prognostic factors are completeness of surgery and hilar lymph nodes free of tumor in colorectal and kidney cancer metastases of the lung. Median survival time in patients with metastases of colorectal-, kidney-and breast carcinoma is 48 months, 51 months respectively 61 months. Surgical resection is the importance of a curative therapeutic attempt in the treatment of pulmonary metastases. To value the importance of the several therapeutic approaches in a multimodal treatment concept and to adapt them to the different tumor classes, prospective trials with a sufficiently large number of cases are required. With this it might be possible to derive tumor dependent concepts for a multimodal therapy, like the ones which already exist for the treatment of pulmonary metastases of germ cell tumors. Die chirurgische Entfernung von Lungenmetastasen ist mangels Alternativen und wegen des geringen Risikos ein anerkanntes Konzept in der Tumortherapie. Anhand der Literatur und eigener Erfahrung wird die Herausforderung für den chirurgischen Onkologen im multimodalen Therapieplan der Lungenmetastasen dargestellt. Vom August 1985 bis Dezember 1993 wurden 155 Patienten mit Lungenmetastasen extrapulmonaler Primärtumoren operiert. Davon wiesen 125 Patienten ein Karzinom als Primärtumor auf. Unter diesen waren am häufigsten kolorektale Tumoren (n=37), Nierenkarzinome (n=32), Hodentumoren (n=17) und Mammakarzinome (n=14). Die Letalität bei 209 metastasenchirurgischen Interventionen betrug 0%. Bei multiplen bilateralen bzw. zentral gelegenen Metastasen bevorzugen wir aus operationstechnischen Gründen die zweizeitig bilaterale Thoraktomie. Insgesamt ist die Prognose bei Karzinomen besser als bei Sarkomen. Unter den Karzinomen ist die Prognose bei Hodentumoren am besten. Wichtige Prognosefaktoren bei Karzinommetastasen ist die komplette Entfernung aller Metastasen, sowie beim Nierenzell- und kolorektalen Karzinom tumorfreie hiläre Lymphknoten. Die mediane Überlebenszeit von Patienten mit Metastasen eines kolorektalen-, Nieren- und Mammakarzinoms beträgt nach pulmonaler Metastasenchirurgie 48 Monate, 51 Monate bzw. 61 Monate. Die chirurgische Entfernung bildet die Grundlage für jeden kurativen therapeutischen Ansatz in der Behandlung von Lungenmetastasen. Prospektive Studien mit einer ausreichenden Patientenzahl sind notwendig, um die Bedeutung der verschiedenen Therapiekonzepte im multimodalen Behandlungsplan der verschiedenen Tumoren objektiv werten zu können. Daraus könnten sich tumorangepaßte multimodale Behandlungspläne entwickeln, wie sie bereits bei der Behandlung von Lungenmetastasen der Keimzelltumoren bestehen.

DOI: 10.1007/BF02625951

4 Figures and Tables

Cite this paper

@article{Oerter2007PulmonaryMP, title={Pulmonary metastases—Principles principles and strategies of surgical treatment}, author={Rolf Oerter and Dear Kaiser}, journal={Acta Chirurgica Austriaca}, year={2007}, volume={28}, pages={23-27} }