Morbidität einzeitiger Abortausräumungen im 2. Trimenon: Eine Standortbestimmung

@article{Pauli2005MorbidittEA,
  title={Morbidit{\"a}t einzeitiger Abortausr{\"a}umungen im 2. Trimenon: Eine Standortbestimmung},
  author={E. Pauli and Urs Haller and Roland Zimmermann},
  journal={Gyn{\"a}kologisch-geburtshilfliche Rundschau},
  year={2005},
  volume={45},
  pages={107 - 115}
}
Fragestellung: Untersuchung der Morbidität einzeitiger Abortausräumungen (Dilatation und Kürettage, D&C) im 2. Trimenon. Methoden: Retrospektive Erfassung der Frühkomplikationen von D&C im 2. Trimenon (Gruppe A: 1988–1994). Vergleich mit D&C im 1. Trimenon (Gruppe B: 1997) und der Abortinduktion durch extraamniale Prostaglandinapplikation (Literatur). Ergebnisse: D&C im 2. wies im Vergleich zum 1. Trimenon eine signifikant höhere Morbidität auf (p < 0,0001). Häufigste Komplikation in beiden… 
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References

SHOWING 1-10 OF 47 REFERENCES
Abortinduktion im 2. und 3. Schwangerschaftstrimenon
Die Abortinduktion in fortgeschrittenen Schwangerschaftsstadien ist nach Ansicht verschiedener Autoren mit erheblichen Risiken behaftet (s. Ubersicht bei Haller u. Kubli 1978). Die
Aborteinleitungen im zweiten und dritten Trimenon mit »Sulproston«
: Report on 114 terminations of pregnancy during the second and third trimester of pregnancy with a new prostaglandin E2 derivative "Sulprostone". In 84 cases legal therapeutic abortions were
Midtrimester abortion. Intra-amniotic instillation of hyperosmolar urea and prostaglandin F2 alpha v dilatation and evacuation.
TLDR
Although D&E appears to be safer overall in the midtrimester, for women obtaining abortion after 16 weeks, the rates of serious complications were comparable, with a relative risk of 1.0 (95% confidence interval, 0.4 to 2.5).
[Therapeutic abortions in the second trimestre of pregnancy with prostaglandine gel (author's transl)].
  • S. Heinzl
  • Medicine, Biology
    Geburtshilfe und Frauenheilkunde
  • 1978
Results of 141 therapeutic abortions in the second trimestre of pregnancy with Prostaglandine E2 gel or Prostaglandine F2 alpha gel are reported. Some required oxytocin augmentation. There were 102
Early midtrimester pregnancy termination. A comparison of dilatation and evacuation and intravaginal prostaglandin E2.
TLDR
It is concluded that termination of pregnancy by D&E is preferable to the use of intravaginal PGE2, at least through the 15th week of gestation.
Midtrimester abortion by intracervical prostaglandin E2.
Mid-trimester abortion by dilatation and evacuation: a safe and practical alternative.
TLDR
Although large, randomized trials are required to determine the appropriate role of mid-trimester abortion by this means, this method appears safe and practical through the 20th week of pregnancy.
[Cervix ripening and labor induction in therapeutic abortion in the middle and late 2d trimester using intracervical and extra-amniotic prostaglandin gel administration].
TLDR
The combination of intracervical PG gel for cervical priming, extraamniotic PG Gel for labour induction and epidural anaesthesia presents a gentle and efficient method for the termination of pregnancy in the middle to late second trimester.
...
...