Hand-assisted total colectomy: a safe alternative

Abstract

GRUNDLAGEN: Seit 1998 wurde an unserer Abteilung die laparoskopische Kolorektalchirurgie durchgeführt. Seit einiger Zeit wurde die Hand-assistierte Technik in ausgewählten Fällen verwendet. Diese Studie untersuchte die Ergebnisse nach Hand-assistierter laparoskopischer Kolektomie. METHODIK: Wir führten eine retrospektive Analyse von zwischen Oktober 2003 und Oktober 2008 prospektiv durchgeführten laparoskopischen Hand-assistierten totalen Kolektomien (HALS) durch. Alle 21 Eingriffe wurden von einem Chirurgen durchgeführt (9 Frauen, 12 Männer im mittleren Alter von 43,6 Jahren (17–72). Indikationen: Familiäre Polypose (15), Kolonkarzinom in Lynch-Syndrom (5), Inertia colonis (1). 6 Patienten hatten eine vorangegangene Bauchoperation. Die Ergebnisse wurden mit den offenen und laparoskopischen Eingriffen der selben Zeitspanne verglichen. ERGEBNISSE: Die HALS-Operationszeit war 110 min kürzer vs. der Laparoskopie-Gruppe (p<0,001), aber nicht unterschiedlich vs. offener Operation. Der Post-Operationsaufenthalt war nach HALS um 4 Tage kürzer als nach offener Operation (p<0,001) und nicht unterschiedlich zwischen HALS- und laparoskopischer Technik. SCHLUSSFOLGERUNGEN: Entsprechend unserer Erfahrung kombiniert die HALS-Technik die Vorteile der laparoskopischen und der offenen Operationstechnik. BACKGROUND: Our Department has been performing laparoscopic surgery for colorectal disease since 1998. More recently, we have introduced hand-assisted procedures in selected patients. The purpose of this study is to analyze our results with hand-assisted laparoscopic surgery in total colectomy. METHODS: A consecutive series of patients undergoing hand-assisted laparoscopic total colectomy were analyzed from prospectively collected data from October 2003 to October 2008. All the procedures were performed by a single surgeon. Twenty one patients underwent hand-assisted total colectomies: nine females and twelve females, with mean age of 43.6 years (range 17–72). Indications included: attenuated familial adenomatous polyposis (15), colon cancer in Lynch syndrome (5) and colonic inertia (1). Six patients had prior abdominal surgery. Results regarding time of operation and post-operative hospital stay were then compared against data from open and regular laparoscopic surgery occurred at same period. The Kruskal–Wallis test with a significance level of 0.05 was adopted. RESULTS: HALS median surgery time was decreased by 110 min (range 210–320; p<0.001) when compared to laparoscopic surgery times. No statistical significant changes were found between HALS and open surgery. Regarding post-operative hospital stay, when comparing HALS with open surgery, median length shortens by 4 days (p<0.001). No significant differences were found when comparing HALS with laparoscopic total colectomy. CONCLUSIONS: Hand-assisted laparoscopic total colectomy combines the advantages of laparoscopic-assisted surgery regarding post-operative stay, when compared to open surgery, with reduction of the operative time to that of open surgery.

DOI: 10.1007/s10353-009-0464-y

4 Figures and Tables

Cite this paper

@article{Santos2009HandassistedTC, title={Hand-assisted total colectomy: a safe alternative}, author={Modesto dos Santos and Dirceu E Silva and C. Nogueira}, journal={European Surgery}, year={2009}, volume={41}, pages={109-115} }