Effects of renin–angiotensin–aldosterone system inhibitors on mortality, hospitalization, and diastolic function in patients with HFpEF

Abstract

The purpose of this meta-analysis was to evaluate the effects of renin–angiotensin–aldosterone system (RAAS) inhibitors on mortality, hospitalization, diastolic function, and exercise capacity in heart failure with preserved ejection fraction (HFpEF). Thirteen randomized controlled trials (RCTs), totaling 12,532 patients with HFpEF, were selected. All-cause and cardiovascular mortality, all-cause and heart failure-related hospitalization, diastolic function, and the 6-min walk distance were assessed. The risk ratios (RR) of the dichotomous data, weighted mean difference (WMD) of continuous data, and 95 % confidence intervals (CI) were calculated to assess the effects of RAAS inhibitors. RAAS inhibitors significantly decreased heart failure-related hospitalization (RR 0.89; 95 % CI 0.82–0.97; p = 0.01) and improved the diastolic function, as reflected in a reduced E/e’ index (MD −1.38; 95 % CI −2.01 to −0.74; p < 0.0001). However, there were no beneficial effects on all-cause cardiovascular mortality and all-cause hospitalization. Other diastolic parameters had few changes compared with the controls. The 6-min walk distance was not improved by the use of RAAS inhibitors. In patients with HFpEF, RAAS inhibitors decreased heart-failure hospitalization and the E/e’ index without affecting mortality, all-cause hospitalization, other diastolic function parameters, and the 6-min walk distance. Ziel dieser Metaanalyse war es, die Auswirkungen der Inhibitoren des Renin-Angiotensin-Aldosteron-Systems (RAAS) auf Mortalität, Hospitalisation, diastolische Funktion und körperliche Belastbarkeit bei Herzversagen mit konservierter Ejektionsfraktion (HFpEF) zu evaluieren. Dreizehn randomisierte kontrollierte Studien (RCTs) mit insgesamt 12.532 HFpEF-Patienten wurden ausgewählt. Die kardiovaskuläre und Gesamtmortalität sowie die durch Herzversagen bedingte Hospitalisation, diastolische Funktion und die 6-min-Gehstrecke wurden beurteilt. Das relative Risiko (RR) der dichotomen Daten, die gewichtete mittlere Differenz ("weighted mean difference", WMD) der kontinuierlichen Daten und das 95% Konfidenzintervall (CI) wurden berechnet, um die Auswirkungen der RAAS-Inhibitoren zu untersuchen. RAAS-Inhibitoren senkten Herzversagen-bedingte Hospitalisation signifikant (RR 0,89; 95% CI 0,82–0,97; p=0,01) und verbesserten die diastolische Funktion, wie ein reduzierter E/e’-Index (MD −1,38; 95% CI −2,01 bis −0,74; p<0,0001) zeigt. Jedoch gab es keine positiven Auswirkungen auf die kardiovaskuläre und Gesamtmortalität und Gesamthospitalisierung. Bei anderen diastolischen Parametern gab es im Vergleich zur Kontrollgruppe nur geringe Abweichungen. Bei Patienten mit HFpEF reduzierten RAAS-Inhibitoren die Hospitalisation wegen Herzversagens sowie den E/e'-Index, ohne die Mortalität, Gesamthospitalisationsrate, andere diastolische Funktionsparameter und die 6-min-Gestrecke zu beeinflussen.

DOI: 10.1007/s00059-015-4346-8

4 Figures and Tables

Cite this paper

@article{Zhang2015EffectsOR, title={Effects of renin–angiotensin–aldosterone system inhibitors on mortality, hospitalization, and diastolic function in patients with HFpEF}, author={Q. Zhang and Y. Chen and Qiao Quan Liu and Qi-jun Shan}, journal={Herz}, year={2015}, volume={41}, pages={76-86} }