Drug-Eluting Coronary Stent Very Late Thrombosis Revisited

Abstract

Compared to bare-metal stents (BMS), drug-eluting stents (DES) provide a significant additional reduction in restenosis rates and the need for coronary reinterventions. However, compared to BMS, the risk of very late stent thrombosis (ST) appears to be marginally higher accounting for 0.2–0.6% annual incidence for up to 3 years and possibly even longer following implantation. Risk reduction strategies include meticulous implantation technique, identification of patients with increased thrombotic risk, exclusion of patients scheduled in short term for major elective surgeries, and extended dual antithrombotic treatment for a minimum of 12 months. Future risk avoidance strategies are briefly reviewed and commented. Im Vergleich zu unbeschichteten Stents („bare-metal stents“ [BMS]) haben medikamentenbeschichtete Stents („drug-eluting stents“ [DES]) eine zusätzliche signifikante Reduktion der Häufigkeit von Restenosen und Reinterventionen ermöglicht. Gegenüber BMS ist jedoch das Risiko einer sehr späten Stentthrombose nach DES-Implantation grenzwertig höher und beträgt bis 3 Jahre und möglicherweise noch länger nach Implantation jährlich 0,2–0,6%. Risikoreduktionsstrategien umfassen eine sorgfältige Implantationstechnik, die Identifikation von Patienten mit erhöhtem Thrombosepotential, den Ausschluss von Patienten mit kurzfristig geplanten großen chirurgischen Eingriffen und eine duale antithrombotische Therapie für mindestens 12 Monate. Zukünftige Risikovermeidungsstrategien werden skizziert und kommentiert.

DOI: 10.1007/s00059-008-3080-x

4 Figures and Tables

Cite this paper

@article{Lanzer2008DrugElutingCS, title={Drug-Eluting Coronary Stent Very Late Thrombosis Revisited}, author={Dr. Peter Lanzer and K. Sternberg and Klaus-Peter Schmitz and Frank D Kolodgie and Gaku Nakazawa and Renu Virmani}, journal={Herz Kardiovaskul{\"a}re Erkrankungen}, year={2008}, volume={33}, pages={334-342} }