87. Klappenersatz im Kindesalter

Abstract

Valve replacement in childhood depends on: 1. age, 2. morphology of the valves, 3. failure of one or more heart valves, 4. type of valve prosthesis, 5. durability of the prosthesis, 6. anticoagulation, 7. operation technique, 8. “outgrown” prosthesis, 9. longterm results. The various methods of operation corresponding to the anatomical position of the heart valve (aorta, mitralis, pulmonalis) as specified in the literature are critically contrasted. The comparsion of homografts, bioprostheses, and mechanical valves is discussed with reference to the literature and personal clinical results. Die Indikation zum Klappenersatz im Kindesalter ist abhängig von: 1. Alter der Kinder, 2. Morphologie des meist angeborenen Herzklappenfehlers, 3. Befall einer oder mehrerer Herzklappen, 4. Wahl des Klappenmodells, 5. Haltbarkeit der Prothese, 6. Anticoagulation oder andere begleitende Langzeittherapie, 7. Operationstechnik, 8. „Auswachsen” der Prothese, 9. Langzeitprognose. Der Vergleich von Homografts, Bioprothesen und mechanischen Herzklappen wird anhand der Literatur und den eigenen klinischen Ergebnissen diskutiert.

DOI: 10.1007/BF01275912

Cite this paper

@article{Vivie200587KI, title={87. Klappenersatz im Kindesalter}, author={E. Rainer de Vivie}, journal={Langenbecks Archiv f{\"{u}r Chirurgie}, year={2005}, volume={361}, pages={467-472} }