29. Chirurgische Gesichtspunkte

Abstract

Postoperative syndromes in the early phase following liver resection are liver insufficiency, hepatorenal failure, lack of regeneration, bleeding, and subphrenic abscess; in the late phase liver abscess, biliary fistula, AV fistula, hematobilia, and cholangitis occur. Liver failure, ascites, encephalopathy, recurrent bleeding, and shunt thrombosis occur early; encephalopathy, progression of liver cirrhosis, shunt thrombosis, recurrent bleeding, and the gastroduodenal ulcer are also late syndromes following the portosystemic shunt operation. Postoperative Syndrome nach Leberresektionen sind Leberinsuffizienz, hepatorenales Versagen, Regenerationsausfall, Blutung, subphrenischer Abscess in der Frühphase; Leberabscess, Gallefistel, a.v. Fistel, Hämobilie und Cholangitis in der Spätphase. Leberversagen, Ascites, Encephalopathie, Rezidivblutung und Shunt-Thrombose kommen als Frühsyndrome; Encephalopathie, fortschreitende Lebercirrhose, Shunt-Thrombose, Rezidivblutung und Gastroduodenalulcus auch als Spätsyndrome nach portosystemischen Shunt-Operationen vor.

DOI: 10.1007/BF01291990

Cite this paper

@article{Berchtold200529CG, title={29. Chirurgische Gesichtspunkte}, author={Reto Berchtold}, journal={Langenbecks Archiv f{\"{u}r Chirurgie}, year={2005}, volume={352}, pages={149-151} }