Wolfgang Heitland

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OBJECTIVE We analyzed 3 previously identified cut-off values of lymph node ratios (0.17, 0.41, and 0.69) in a large population-based collective of patients with colorectal cancer for their prognostic value. SUMMARY BACKGROUND DATA The lymph node ratio (LNR) (relation of tumor-infiltrated to total examined lymph nodes) has a high prognostic impact, but the(More)
Die klassischen diagnostischen Verfahren der äußeren Inspektion, Palpation und ggf. der Narkoseuntersuchung haben mit der Endosonographie, der Kernspintomographie und der Manometrie wesentliche Verbesserungen erfahren. Die Therapie der Fisteln muss versuchen, bleibende Kontinenzstörungen und Rezidive zu vermeiden.
This document contains the guidelines of the German Societies of Neurogastroenterology and Motility, Gastroenterology (committee for proctology), Abdominal Surgery (coloproctology working group), and Coloproctology for anorectal manometry in adults. Recommendations are given about technical notes, study preparation (equipment; patient), technique for(More)
Die Therapie der chronisch entzündlichen Darmerkrankungen liegt zwar primär in der Hand des Gastroenterologen. Viele Patienten bedürfen aber im Krankheitsverlauf eines Morbus Crohn oder seltener einer Colitis ulcerosa einer chirurgischen Therapie. Da die Lebensqualität des Patienten im Mittelpunkt aller therapeutischen Bemühungen steht, müssen die Ziele(More)
AIMS To investigate the role of hospital volume and individual hospitals on long term outcomes (local recurrence and survival) of rectal cancer patients. METHODS One thousand thirty-eight patients with rectal cancer were diagnosed between 1996 and 1998. From these, we analysed 884 patients with a resected invasive primary rectal cancer. Median follow-up(More)
The etiology of rectal prolapse is unclear. Diagnosis is easy by local inspection. The ideal surgery would repair the prolapse, correct any functional problems such as incontinence or constipation, be minimally invasive and cost-effective, and result in minimal morbidity and recurrence. The best surgical repair remains controversial-whether by the(More)
From 1979 through 1983, 78 patients underwent short-term preirradiation before primary operation for rectal carcinoma at the Medical Radiation Institute of Tübingen. A hyperfractionated total dose of 16 Gy was applied within a maximum time of 36 hours in four fractions of 4 Gy each. Surgery was performed at the last irradiation day. The medium observation(More)
Der Chirurg ist ein zentraler „Prognosefaktor“ für das Kolon- und Rektumkarzinom. Deshalb wurden in letzter Zeit Qualitätsanforderungen (u. a. Mindestzahlen) festgelegt, um Patienten mit dem Anspruch bester Versorgungsqualität zu behandeln und deren Prognose zu verbessern. Ziel dieser Arbeit war es, die bestehenden Anforderungen an den Chirurgen kritisch(More)